Gryning

Gryning

fredag 31 maj 2013

Livet ger och livet tar

Livet ger och livet tar
aldrig någonsin blir livet som det en gång var

Vi stiger opp, vi äter, vi andas, vi går till jobbet.
Vi klagar, vi sliter, och vi går hem från jobbet
Vi städar, vi tvättar,
Vi klipper gräs, vi ansar trädgård
Vi putsar fönster, vi tvättar finaste dyra bilen
Vi jobbar övertid för att få pengar
Vi reser till Turkiet, vi reser till Thailand

Vi föder barn, vi lånar ut dem till dagis
Barnen börjar skolan,
Vi byter make, vi byter maka
Vi föder nya barn

Livet ger och livet tar
aldrig någonsin blir livet som det en gång var

Barnen ska ha dator
Barnen ska ha mobiltelefon
Barnen ska åka utomlands
Vi jobbar för att tjäna pengar
Plötsligt en dag är de borta
Dagarna som tidigare var för korta
är långa och många
Ensam du sitter funderar och tänker
Livet, ja livet vart tog det vägen?

Livet ger och livet tar
aldrig någonsin blir livet som det en gång var

Var det livet som pågick när barnen var små?
Var fanns jag? Vad gjorde jag då?
Vad gjorde du av dina drömmar du en gång hade som ung?
Kan Du tänka tillbaka på livet med glädje den dagen när Du är gammal och tung?

Tankar så viktiga, tankar så riktiga.
fundera och tänk var pengarna viktiga?
Tänk efter och begrunda vad som viktigast i världen är
förhoppningsvis är det att dela livet med dem du har kär.
Vad spelar det då för roll vart du än i världen är?

Så strunta i saker, resor och vackra ting
sätt barnen i centrum och gör saker tillsammans som inte kostar nånting
Ta hand om varandra och gör inte som en del andra,
värdera inte din lycka i pengar, resor och smycken
Då kommer ditt liv en dag att gå söndr och slitas i stycken.

Livet ger och livet tar
aldrig någonsin blir livet som det en gång var


Anneli Fagerlund 31 maj 2013



2 kommentarer:

  1. Så sant! Tänk att det nästan alltid måste till en livskris för att en människa ska börja tänka och värdera livet annorlunda...

    Jag struntar i mina dammråttor och skitiga fönster...jag kan städa en annan gång, för just nu njuter jag av mina barn ♡

    //Anna

    SvaraRadera
  2. Fortsätt och njut av barnen och det som är viktigt for DIG i livet. Det är helt rätt :)

    Kram Anneli

    SvaraRadera