Gryning

Gryning

lördag 4 maj 2013

Ledig Dag

Tidigt vaknande och då jag hade en hundkille sovandes i sängen bredvid så tog vi en morgonpromenad direkt vi steg upp. Därefter åt vi frukost båda två, den ene på golvet dock, någon måtta på bortskämmandet får det vara.
Minns en gubbe som födde upp Jämthundar, han lät hundarna sitta på kökssoffan och äta från bordet. Men där går gränsen för mig trots att jag älskar hundar.

Ute småregnade det och jag som hoppats på sol och värme, men det dör ingen av. Bytte om till träningskläder och drog ut på långtur till Challes stora glädje. Eftersom jag har ett längre lånlopp inplanerat med 1150 höjdmeter så gäller det att vänja sig vid motlut och utförslöpning.Sprang söderut efter järnvägen och grusvägen mot Torpkojan. Vid korsningen ner mot landsvägen drog jag rakt österut.
Såg en älgko med en fjolårskalv ståendes ca 20 meter från vägen. Undrar om fjolingen känner på sig att mamman ska stöta bort honom/henne snart?
Sprang bort till Örarbäckstjärn, den östra, dit är det finfin stigning i 4,5 km. Funderade ett tag på att genom skogen och ut på Storåsvägen, men insåg att jag skulle få springa i alltför mycket blötmyr och med tanke på det kyliga vädret så vände jag tillbaka och sprang hem samma väg. Totalt 20 km i bekvämt tempo, tid 2,05 h.

Efter en snabbdusch, lättlunch + kaffe och åkte jag med dottern o hennes sambo till Borlänge för lite shopping. Köpte en ny skrapa till trappen på Jula och en piasavakvast till nästa Blåkullefärd :)
På HM fick jag tag på jeans för 99 kronor.
Tack ungdomar för en trevlig dag och tack Challe för springturen. Avslutade dagen med att besöka mors kusin med make  och  tackar dem för grillkorv och kaffe i en varm mysig stuga vid fäboden.
En alldeles underbar ledig dag som avslutas i sängen med läsning i nya numret av Runners.
Örarbäcken

                                        Törstig
                                         Örarbäcken
Örartjärn i bakgrunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar