Gryning

Gryning

måndag 27 maj 2013

Förfäders slit

Solen skiner o vi äter en god frukost innan dagens arbete i trädgården tar vid. Trädgård och trädgård, i skogen ska det inte vara så mycket att göra, här ska man kunna njuta och inte bara arbeta. Här växer det lite vilt, plantor som farmor en gång i tiden planterade och därefter mamma. Gräsmattan är ojämn och gräsklipparen skriker till ibland, men jag vill inte ha det perfekt. Här ska det synas att naturen styr växtligheten, ingen människohand ska göra raka linjer och onaturliga former. Låt naturen ha sin gång, men ansa lite försiktigt och ge dig tid at njuta av lata dagar, fiske, sol, bad och turer i skogen istället. Ett smultronställe ska njutas av bara fötter i daggvått gräs.

Tog en förmiddagspromenad i skogen med dotter och hund.


Pernilla och Challe
Familjen drog i väg på fotbollsmatch och jag hittar åter mina träningskläder och fyller vätskebältet och knyter mina skor. Tar en tur runt sjön, grusväg den här gången. Stöter på ett gäng glada killar och tjejer som antingen sätter plant eller röjer älgpass, tror nog mer på det sista när jag ser vilka det är. Hm, numer är de nog också tanter och gubbar, men tjejer och killar låter lite yngre och jag tror att de uppskttar dessa benämningar istället. I Tällbyn ser jag en räv och nu har jag tröttnat på grusväg och tar stigen som går liden rakt upp. Glömde att det var myr just efter den stigen innan man kommer upp till sjön igen. Jaja, vad gör det när solen skiner och fötterna vill ha svalka. Blöt myr och motlut tar fint på vaderna det. Kommer upp på odlingarna som våra förfäder en gång i tiden slog och höll uppe med mankraft och hästars hjälp drog de myrslåttern hemåt. Lador fanns på var och vartannat myrskifte i skogarna men nu rasar de så sakta ned och träden tar över odlingarnas öpningar och växer igen. Dikena som röjdes och grävdes för hand är inte längre djupa och jag tror att de gamla gråter i sin himmel över hur deras arbeten glöms bort av de nya generationerna. Hur många har tänkt på att de björkängar som finns mellan myrlandskapen en gång i tiden utgjorde föda för våra kreatur?

Förr behövde människorna inte träna på sin fritid, då behövde de vila för att orka dagens vedermödor och allt kroppsarbete, i dag med allt bilåkande och tv-tittande och stillasittande arbete då är det aktiviteter som gäller på fritiden för att orka med jobbet. Det har liksom förändrats vårt samhälle.

Hur som helst så hittar jag den gamla ladan som jag inte sprungit förbi på minst tio år nu och stigen är nästan igenväxt. Är det ingen mer som springer i skogen???? Jag är förmodligen lite galen som gillar att springa myr, men jag hittade en fin som hade varit perfekt för myrfotboll, men vem vill spela med en femtioårig tant en lördag mitt ute i ingenstans?
Efter 45 minuters myrlöpning kommer jag ut på gamla vägen igen som leder till dammen och stugan. Et tvåtimmars löppass är till ända och i dag blev det lite varmare vatten och dusch utomhus i stället.

Grillad korv och en kall öl satt fint efteråt. Det ska vara gött att leva!

Här slog man hö förr

                                                           Stigen som leder till sjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar